Lex Bak

Lex Bak (1982) speelt slagwerk en saxofoon en studeerde slagwerk en directie aan het Conservatorium van Alkmaar en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Zowel tijdens als na zijn studie heeft hij workshops en masterclasses gevolgd bij o.a. Jan Cober, Lucas Vis, Eugene Corporon (VS), Jose Villaplana (ES), Jan van der Roost en Gert Buitenhuis.

Ook was hij één van de vijftien geselecteerde deelnemers van de Internationale Dirigenten Cursus en Wedstrijd van het Wereld Muziek Concours 2013 te Kerkrade. Hier werkte hij o.a. met het Helicon ensemble en de Marinierskapel der Koninklijke Marine.

Lex heeft naast zijn werkzaamheden als uitvoerend musicus en dirigent jarenlang als docent, projectmanager en zakelijk leider bij Hallo Muziek in het (speciaal) basisonderwijs gewerkt.

Als dirigent is Lex momenteel werkzaam bij het Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam en het Noord-Hollands Blazers Ensemble, waarmee hij diverse wereldpremières dirigeerde.

Hij heeft een brede muzikale interesse en zoekt graag de samenwerking op tussen verschillende kunstdisciplines. In combinatie met zijn interesse voor hedendaagse originele muziek zoekt hij naar verrassende en vernieuwende manieren om concerten te programmeren.

Foto: Mats van Soolingen